الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | 

مش عارف تكسب بتعجز كتير شخصيتك ضعيفة فى المكتب مبيعاتك زى الزفت تعال اقولك الحل

كاتب الموضوعرسالة
قاهر المستحيل
ضيف شرف المنتدى
ضيف شرف المنتدى

تاريخ الإنضمام : 04/04/2011

مُساهمةموضوع: مش عارف تكسب بتعجز كتير شخصيتك ضعيفة فى المكتب مبيعاتك زى الزفت تعال اقولك الحل    الخميس أبريل 07, 2011 4:12 pm

ياه تعال كده نفكر لما كنا صغيرين كنا بنحلم بايه

شكلك يا مستر زياد انهرده رايق ياعم كنا بنحلم بايه يعنى اللى كان بيحلم يكون طيار يكون ظابط يكون دكتور

تصدق صح انا عمرى ما سالت حد السؤال ده وقالى انه بيحلم يكون مدير

مدير ياه كلمة صغيرة لكن معانيها كبيرة

المدير بقى مطلوب منه يكون شخصيته قوية ذكى بيتعمل مع الناس كويس الناس بتحبه بيجب الشغل باليل بتاع الشركة بيدى بوانص بيعرف كل واحد بيحب ايه وبيكره ايه بيوفرلهم اجازى يوم الجمعه ووووووووووووووووووووووووووووووووووو

ياه مليون حاجه بيعملها المدير اوف وظيفة غلس جدا

عارفك يا مستر زياد هتبدا تقولى كلام تنمية بشرية وكتب ومبيعات وحاجات غريبة

وهتقولى علشان تبقى مدير كويس اقرا كتاب السر واسمع محاضرات ابراهيم الفقى واعمل تمارين

كل ده علشان اعرف اكسب واكون مدير كويس حاجه مملة مش عايز اقرا انا كتب ومحاضرات ووجع دماغ انا عايز حل سهل وسريع ومش مكلف

طيب قولى ايه مشكلتك واقولك الحل

احنا 30 مدير كل واحد عنده مشكلة هو انته بتعمل سحر يا مستر زياد ولا قريبك مصباح علاء الدين

ولا بعمل سحر ولا قريب مصباح علاء الدين

المشاكل اللى بتواجهنا

1بعجز فلوس

2منتجات الشركة وحشة واديلها فترة زى ما هى

3-حاسس بملل بشتغل واعمل مبيعات واخر الاسبوع لا بكسب ولا بخسر

4-اكون شغال كويس وفجاة المندوبين تمشى

5-المندوب اخره يثبت اسبوع وبعد كده انسى

6-المندوب بيرجع بدرى ومبيعاته اخرها 200 جنيه

7-المندوبين كل يوم تقول عايزين منتج والمنتجات قليلة جدا

8-عندى مندوبة شخصيتها قوية فى المكتب اخدت الناس ومشيت

9-اقوى مدرب فى المكتب راح فتح شركة وبيشتغل لحسابه واخد الناس ومشى

10-عدد المناديب اللى فى المكتب عندى 5 ومش بيزيدوا ابدااااااااااااااااااااااااا

11-المندوب مش بيثبت ابدا وبيقول انه مش ينفع يشتغل الشغلانه دى

12-عايز حماس يا مستر زياد فى الميتنج عايز انزل الناس كده وهى فى قمة حماسها بس مش عارف ازاى

انا سامع صوت مستر محمود وهو بيقول يا زياد قولتلك مش تتكلم فى المشاكل شايف يا زياد ولا واحد قالك ان العيب فيه كل قال العيب فى الشركة او المندوبين او المنتجات

طيب لو حاولنا الوقت اننا نتغير ونظبط امورنا ونعمل كورسات فى تنظيم الوقت والادارة الناجحة ومميزات المدير

يبقى عليك بخير بعد 5000 سنة علشان الناس تقنتع

وفعلا انتوا صح لان الكتب والمحاضرات بتفيد اللى عايز يستفاد والدليل ان مستر سامح يحيى كان ماسك المكتب الرءيس فترة وكان عنيف جدا فى التعامل وبيزعق دايما

على عكس استاذ محمود لكن فى كل الحالات كان قوى وشغال

يعنى مش شرط اللى ما بيقراش كتيب يبقى مش هينجح

يعنى ما فيش حل للمشاكل نقفل ونروح ننام

طبعا فى حل تدفعوا كام واقولكم ؟

عارف كلمكم هتدفعوا فلوس كتيره من كاش المكتب ومستر محمود هيدعى عليه ههههههههههههه

بص بقى يا سيدى الحل الوحيد لكل المشاكل دى حاجه واحدة بس

انك تشوف شخص ثقة وتديله مرتب 200 جنيه فى الشهر

يعمل الاتى

كل يوم الصبح ينزل يوزع ورق بشرط ان مكان التوزيع يكون قرية

انا بقول قرية قرية قرية قرية

وياريت حضرتك بدل ما تقعد الصبح مع السكرتاريه تنزل معاه القرية

هتتكلم مع الناس واهم حاجه اهم حاجه اهم حاجه انك تقنع من الناس اللى جى 3 يكون دايما فى المكبت بيناموا فى المكتب

تصدق شكلنا هنعمل فلوس طيب كمل كده

بص معظم المشاكل فى المناديب يبقى لو انا وفرت مناديب دايما بدون انقطاع يبقى انا كده نجحت المعادلة

بمعنى انا كل يوم بوزع اعلانات وعايز بس 1 كل يوم ينزل تدريب صعبة دى ؟

معنى كده يا مستر زياد ان لو المناديب مشيت مش مشكلة والمندوب الجديد حتى لو المنتجات هى هى يبقى المندوب متغير والمنتجات ثابته كويس جدا الفكرة دى بكده يبقى حلينا مشاكل كتيرتتت منها المناديب منها المنتجات منها ان ابقى خايف ان حد يمشى

طيب الشخص اللى بيوزع ده هيوزع فين

اختار القرى القريبة علشان المكتب يشتغل وبعدين ركز على القرى البعيدة اللى منها الناس هتبقى موجودة فى المكتب

لو عرفت توصل انك تجمع تحت ايدك 4 مناديب ويكونوا معاك فى المكتب تبقى انته

تمام ودول هيكونوا ولاد المكتب بغض النظر عن اسلوبك وتعاملك وشخصيتك على حسب ما تعودهم

يعنى لو فى نايت كلوز من اول يوم هيعملوا كده

دايما طول ما هما شغالين معاك

الحل بتاع الاعلانات ده بيخلى المكتب فى روح جديدة وبيخليك دايما تسشتغل وتجرى

وبيخليك تعمل فلوس ومش تعجز لان فى مبيعات وزى ما قولت دايما بغض النظر عن اسلوبك وتعاملك انته قادر تصنع بده نجاح وربنا يكرمككم ان شاء الله

وعندى هدية 100 دولار امريكى للمدير الى هيوصل عدد المندوبين اللى فى4 مكتبه بشرطط انهم يكونوا بيبتوا عنده

عدل سابقا من قبل EsLaM في الجمعة أبريل 08, 2011 2:31 pm عدل 1 مرات (السبب : تثبيت الموضوع لانه يستحق التثبيت)
EsLaM
مدير عام الموقع
مدير عام الموقع
EsLaM

تاريخ الإنضمام : 08/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: مش عارف تكسب بتعجز كتير شخصيتك ضعيفة فى المكتب مبيعاتك زى الزفت تعال اقولك الحل    الجمعة أبريل 08, 2011 2:32 pm

يستحق التثبيت وبارك الله فيك يا مستر زيااد

هيا معا نسير خطا تلو الاخرى الى طريق النجاح....................اسلام موسى
http://alsalam.dahek.net

مش عارف تكسب بتعجز كتير شخصيتك ضعيفة فى المكتب مبيعاتك زى الزفت تعال اقولك الحل
صفحة 1 من اصل 1